zaterdag 13 januari 2018

OOST-GRONINGEN ..# Aardbevingen.. De laatste tijd weer in het nieuws ..







Pageviews
62.098 
14-01-23.58 uur







Groningen ( ER GAAT NIETS BOVEN)..toch?

MMMMh… alleen die aardbevinkjes  he? 





Nou daar zullen we dan maar eventjes aan moeten wenen.
Het zal eerder erger worden dan minder ben ik bang, en de aanschaf van een paar lieslaarzen is een optie.




Tenminste…. voor de Groningers dan he. 

Tuurlijk malloot tuurlijk ..maak de mensen eventjes bang .

Nou ..heu ….

Mocht U denken, dat het in één keer is afgelopen met de aardbevingen van de laatste tijd in Groningen veroorzaakt door de gaswinning, dan kunt U dat vergeten.

U hebt toch wel een sikkepitje verstand in Uw hoofdje om te kunnen bedenken, dat na 60 jaar lang  rücksichtslos gas uit de grond halen dit zijn effect zou hebben op de boven gelegen landerijen en grondgebieden.
 
Toch ..? TOCH ??

De gemiddelde Groninger staat bekend om zijn nuchterheid en no nonsens aanpak  voor eventuele problemen?

De Groninger is naïef?

Door te geloven dat een significant vermindering van gas oppompen,
enig ( positief ) invloed zou hebben  op van wat er is gebeurd de laatste 60 jaar ?

Dat een klein beetje minder ..( 10% minder gas )?  niks afdoet aan bovenstaand feit, en totaal geen effect zal hebben?

De schade loopt 60 jaar achter de feiten aan ?
Het totaal plaatje  is namelijk absurd.

Absurd ? …Ja ..absurd.

Velen weten dit niet ( de feiten en de eventuele gevolgen).
Ik praat hier over meer dan Tweeduizend miljard KUUB opgepompt gas.

2.000.000.000.000

1 Twee met 12 NULLEN .!!

Dit gas, zat opgesloten  in poreuze grond en holtes en met een tegendruk van 400 bar  ATM ( atmosfeer) opgesloten onder de dikke kleilagen onder  zowel Groningen als wel ( voor een deel) de provincies Friesland en Drenthe (Olie).. .

Ondertussen… ( heb ik begrepen), zou de druk gedaald zijn tot   tussen de 70 en 90 ATM ?

Mis ik dan niet ergens een tegendruk van 320 ATM , en is dan  de logische conclusie simpelweg duidelijk ?

De tegendruk is ( bijna) weg.
DE TEGENDRUK IS BIJNA WEG .!!

Dus… de lege holtes waaruit het gas is weggepompt begint te slinken
 ( tegen elkaar aangeperst) 
door het gewicht van de 3 kilometer  grond die er boven op drukt.

Gevolg ..de grond wordt samengeperst... slinkt ineen... en zakt naar beneden.

1+1=….!!

Bodemdaling heet zoiets.



Ik vermoed ( maar ik ben maar 1 leek) ..en ik weet het ook niet.., dat de grond misschien wel enkele tientallen meters zou kunnen zakken.

Ja ..U leest het goed “enkele tientallen meters”....en dan ben ik misschien nog wel te optimistisch ook nog, en kan het veel meer zijn.

Er is er ondertussen, MEER DAN 2000 miljard kuub er tussenuit gehaald..



Snappie
Comprende
Verstanden
Understood ?

                                                  Duidelijk ?

Hebt U enig idee  wat voor een volume we over praten ? 
Maar daar (over die enkele tientallen meters)  hoort U de ’experts’ …. niet. 

Ik vermoed, dat met dit scenario bij de NAM,
lees:  (STAAT DER NEDERLANDEN)
ook rekening wordt gehouden.
Maar men zegt niks .
En dat misschien wel op termijn, de provincie Groningen wordt opgeofferd voor het wel en wee van de rest van Nederland.
Niks mis mee toch ?
Een provincie opofferen zodat de rest kan blijven bestaan ?
Wat is het Nederland ( kabinet)  waard om Groningen als provincie te redden ?
Een provincie waar je dood nog niet gevonden wil worden volgens vele Nederlanders ?
Waar niemand vrijwillig zou willen wonen ?
Woorden van Jort ( EIKEL) Kelder.. bij het Programma Jinek.
zie filmpje:

Ik hoor jullie al zeggen .,
Tuurlijk…… René Strobosje ..Tuurlijk ..Haluhoedje   ..jij bent gek ..
Hhahahahah  stapelgek, ben je nog niet aan het preppen ?

Wanneer ga je verhuizen?
Heb je al een woonboot gekocht?
Hahhahhaha

Malloot..
Fotootje: voorbeeld van een sinkhole ( ingestorte holtes) aan de oppervlakte.



Nou beste mensen…. we zullen het zien ..de aankomende tientallen  jaren
Ik vermoed dat ik het niet meer meemaak, maar mijn kinderen wel .
Ik hoop het beste er van ..
We zullen het beleven .

Voor de rest zou ik zeggen een prettig weekend allemaal
 ..ALLEMAAL ..!!
In goede gezondheid
Met vriendelijke groet René  ( die gek)..
Een eerdere posting over Groningen ( 2014) en aardbevingen:linkje






Geen opmerkingen:

Een reactie posten